Nedávno sme vám ukázali dizajnové trendy pre tento rok. Teraz sa spolu pozrieme konkrétnejšie na trendy v UI/UX pre používateľské rozhrania na rok 2019. Inšpirujte sa. 🙂
Prechádzame do obdobia, kde sa estetika a technológia začali spájať. Veci kedysi nepredstaviteľné na naprogramovanie sa dnes pomaly stávajú bežným štandardom pre dizajnéra, ktorý chce vďaka svojmu webdizajnu vystúpiť z radu.
Ukážeme vám také inšpirácie, kde už web možno chápať ako umenie, pričom stále ostane jednoduchý a zrozumiteľný. Žijeme v povrchnejšej a hlavne rýchlej dobe, a preto je prirodzené, že dávame prednosť najmä pekným a prehľadným webom.
Kam teda smeruje UI/UX v najbližšom období a čo sa dostáva viac do popredia?
Sila prehliadačov
Sila a rýchlosť webových prehliadačov ide nezastaviteľným tempom. To si vyžaduje využívať najnovšie technológie, ako napríklad WebGL 2, ktorý umožňuje úplne novú úroveň 3D renderovania textúr a objektov a hĺbky fragmentov. Vývoj webových technológií si môžete pozrieť na tomto linku: https://www.evolutionoftheweb.com/#/evolution/day
3D grafika
Keď už sme spomínali to 3D renderovanie, tak aplikácia „3Dčka“ je veľmi náročná. Vyžaduje pokročilé znalosti 3D technológie, veľa času a predovšetkým umelecké oči, aby grafika vyzerala čo najrealistickejšie.
3D dizajn sa odporúča používať aj vtedy, keď je získanie daných fotografií veľmi náročné alebo príliš drahé. Tento trend je užitočný aj pre produktové spoločnosti s komplexnými procesmi, ktoré nie sú veľmi vizuálne. Pomocou 3D vizualizácie môžete vytvoriť hlbšiu úroveň porozumenia.
Aj flat (plochý) dizajn sa dá urobiť ešte inak. Do popredia sa aktuálne tlačí deep flat (hĺbkovo plochý dizajn), ktorý keď nakombinujete s jednoduchým 3D, pôsobí famózne.
Personalizácia
Posledný rok bol poznačený silným posunom k hlbšej a sofistikovanejšej personalizácii pre používateľské skúsenosti s digitálnymi produktmi. Dizajnéri sa snažia prezentovať viac funkcií, ktoré umožňujú používateľom prispôsobiť funkcie podľa svojich osobných potrieb.
Obrázky a videá na pozadí celej obrazovky
Takýto formát sa už na weboch používa, no očakávame, že jeho obľúbenosť bude v tomto roku ešte rásť. Pôsobivé vizualizácie alebo videá poskytujú návštevníkom úžasný zážitok. Ostatné prvky je potrebné na webstránku začleniť vkusne. Pamätajte: menej je niekedy viac.
Webové ilustrácie
Ilustrácie na weboch alebo v aplikáciách zlepšujú UX dizajn, pomáhajú prístupnosti a použiteľnosti. Rozhraniam dodávajú zrozumiteľnosť a zvyšujú ich informačnú hodnotu. Taktiež to pomáha ľuďom, ktorí majú problém s rozpoznávaním textu. Ilustrácie môžu váš web veľmi odlíšiť od konkurencie.
Beztlačidlové interakcie
Áno, tlačidlá sú na webe veľmi dôležité, no pri mobilných zariadeniach nájdeme už aj kreatívnejšie experimenty bez tlačidiel. Intuitívne už totiž používame niektoré gestá z rôznych aplikácií, prečo to teda nevyužiť? Tento prístup šetrí drahocenný priestor, ktorý môžeme využiť pre viac informácií. Je to aj prvý krok k virtuálnym rozhraniam, ktoré sú založené na základných gestách.
Chytľavé a praktické UI animácie
Animácie dodávajú rozhraniam život. Je to oveľa väčší zážitok z konzumovania obsahu, keď vás v rozhraní sprevádzajú animácie. Navyše, tieto animácie môžu reagovať na používateľa. Dizajnéri riešili hlavne rôzne tlačidlá, karty, grafy, preloadery a scrollovacie animácie.
Sú to niekedy len malé detaily, ale zvyšuje to u používateľa porozumenie, čo mu daný objekt v rozhraní chce povedať. V podstate mu veľakrát napovedá. Hovorí sa, že niekedy je lepšie raz vidieť ako stokrát počuť.
Dôraz na typografiu a starostlivo napísané titulky
Na webstránkach a v aplikáciách sa často používajú tučné fonty. Veľa ľudí web len skenuje, preto je dobré vyznačiť tučným fontom to, čo by si mali z návštevy webu odniesť. S UI dizajnom ide ruka v ruke aj samotný copywriting.
Výborná čitateľnosť
Čitateľné by nemali byť len titulky a tagy, ale aj celý textový obsah. Je teda potrebné dôkladne vyberať správne fonty, ktoré nie sú veľmi zložité na čítanie.
Split Screens
Jedným z horúcich trendov je aktívne používanie rozdelených obrazoviek pre webové aj mobilné rozhrania. Nie je to nič, čo tu ešte nebolo, kedysi to však nebolo až tak správne navrhnuté. Je to účinná forma hlavne pri responzívnom dizajne, kde sa môžeme hrať viac s obsahom. Delenie obrazovky sa taktiež často využíva aj vtedy, keď chceme porovnávať 2 objekty súčasne. V mobilnom rozhraní sa kladie dôraz na kontrast medzi svetlým a tmavým pozadím.
Kvalitný foto a video obsah
Najvierohodnejšie pôsobí na používateľa nielen kvalitný foto/video obsah, ale aj jeho autentickosť.
Farebné experimenty
Originálne farebné kombinácie vytrhnú váš web zo stereotypu. Farbou najúčinnejšie navodíte používateľovi konkrétnu náladu. Experimentovanie s farebnými kombináciami nie je len kreatívna fantázia. Tie najsilnejšie farebné kombinácie sú založené na dobrých znalostiach psychológie farieb.
Hlasové UI
Dizajn nemusí byť len vizuálny, respektíve viditeľný. Tu už však zachádzame do operačnej logiky. Vytváranie hlasových ovládačov je vlastne taktiež rozhranie, ktoré však nevieme nahmatať. Preto je len otázkou času, kedy bude ovládanie hlasom také prirodzené ako scrollovanie Facebooku. Vytváranie hlasového používateľského rozhrania je interný proces a je viac o vytváraní textov a syntetizácii údajov, než o tom, čo si aktuálne predstavíme pod slovom dizajn. Momentálne sme vo fáze, keď učíme používateľov zaobchádzať s technológiami, ktoré žiadne tlačidlá nepotrebujú.
Zdroj: obrázkov a animácií: www.dribbble.com, www.uxplanet.org
Veríme, že sme vás inšpirovali a rozšírili obzor v používateľských rozhraniach. Nezabúdajte však na jedno:
„Tak ako všetky formy dizajnu, aj vizuálny dizajn je o riešení problémov, nie o osobných preferenciách alebo nepodložených domnienkach“ – Bob Baxley
Preto si nechajte poradiť od odborníkov, ktorí majú svoje vedomosti overené.