Veľká modrá budova, kam chodia rodiny tráviť celé popoludnia. Samozrejme, mám na mysli švédsku firmu IKEA. Príbeh tohto nábytkárskeho gigantu je, ako to pri veľkých značkách býva, zaujímavý a veľmi poučný.

Všetko sa to začalo v roku 1943 vo Švédsku, keď mladý muž menom Ingvar Kamprad za peniaze, ktoré získal za výborné študijné výsledky, založil malú firmu.

Áno, bola to práve IKEA. Za týmto akronymom sa neskrýva nič zložité. Prvé dve písmená sú iniciály zakladateľa Ingvar Kamprad a ostatné dve sú prvé písmená farmy (Elmtaryd) a dediny, v ktorej sa nachádza, teda Agunnaryd.

Na začiatku boli zápalky

Počiatky firmy boli veľmi skromné a úplne prvým tovarom boli obyčajné zápalky. Ingvar prišiel na to, že ak kúpi omnoho väčšie množstvo zápaliek v 500 kilometrov vzdialenom Štokholme, dostane výraznú zľavu (rabat) na celú objednávku. Postupne sa v portfóliu firmy objavili ďalšie drobné domáce potreby a silonky.

Legendárny katalóg

Všetko sa to však rozbehlo až v roku 1948, keď IKEA podpísala prvý kontrakt s miestnym výrobcom nábytku. O tri roky neskôr nastal výrazný zlom. Vyšiel prvý katalóg nábytku a doplnkov do domácnosti IKEA. Pokojne môžeme tvrdiť, že tento katalóg patrí dlhodobo medzi najsilnejšie zbrane, a aj keď ide „iba“ o papierovú záležitosť, tiež podlieha inováciám. Každý z nás ho určite aspoň raz držal v rukách a obrátil v ňom zopár stránok.

Určite treba spomenúť promo video katalógu, ktorý spoločnosť uviedla ako „neprevratnú“ novinku vo svete technológií a alegórií na smartfóny. Celé video si môžete pozrieť tu.

V roku 2016 (prvé pokusy boli už v roku 2013) uviedla spoločnosť katalóg ako rozšírenú realitu, teda vybraný nábytok ste prostredníctvom tabletu alebo smartfónu mohli vidieť priamo vo vašej izbe bez toho, aby ste ho museli kúpiť a poctivo montovať.

Prvý showroom a ploché balenie

50. roky boli pre spoločnosť IKEA zlomové. V roku 1953 otvorila spoločnosť vôbec prvý showroom na svete s nábytkom. Zákazníci si tak mohli „ochytať“ nábytok, ktorý bol zasadený v reálnej izbe, čiže bolo hneď zrejmé, ako asi zapadne do bytu zákazníka.

Jej revolučný prínos však tkvie v plochom balení. Nápad skrsol v hlave zakladateľa firmy po tom, ako pozoroval svojho zamestnanca, ako sa snaží naložiť do svojho malého Volva (áno, v 50. rokoch boli aj Volvá malé) stôl. Podarilo sa mu to až vtedy, keď odmontoval všetky štyri nohy, a stôl sa teda vošiel bez problémov do auta. Ten stôl sa volal symbolicky „Lövet“, teda list.

ikea, daren curtis, blog, marketing, success story

Názvy a ich vysvetlenie

Keď sme už pri názvoch produktov, je pravda, že miestami pôsobia až obskúrne, ale mechanika ich tvorby je veľmi jednoduchá. Textílie sa nazývajú podľa škandinávskych dievčenských mien, stoličky dostávajú mená podľa škandinávskych chlapčenských mien a výrobky pre deti podľa zvierat.Čo sa týka marketingu ako takého, IKEA si poctivo buduje brand ďalej a ide si svojou cestou. Samozrejme, aj v ére on-line má IKEA čo povedať, no napriek trendu si vyšliapava svoju vlastnú cestu.

Nábytková guerilla

Za posledné obdobie ide IKEA skôr cestou ambientu a guerilly. V roku 2012 postavila v parížskom metre celý byt, samozrejme, zariadený jej nábytkom. Cieľom bolo ukázať, že jej nábytok je flexibilný, sadne aj do malých bytov a zároveň viete vytvoriť útulné miesto na bývanie. Celá akcia bola podporená tým, že v tomto vzorovom byte žilo päť ľudí šesť dní, čiže išlo o skutočne funkčný „byt“.

Pre úplnosť, vzorový byt mal 54 štvorcových metrov a projekt bol spustený od 9. do 14. februára na stanici Auber v Paríži. Celý projekt sa volal „IKEA apartmán – 54 štvorcových metrov nápadov pre život“.

ikea, daren curtis, success story, blog, marketing

Táto akcia nadväzovala na skoršiu akciu z roku 2010, keď IKEA rovnako v parížskom metre rozmiestnila niekoľko pohoviek a lámp (simulácia obývačky) počas dvoch týždňov.

ikea, daren curtis, marketing, blog, success story

Luxusná taška za 99 centov

Posledným veľkým rozruchom týkajúcim sa tohto reťazca nebola žiadna kampaň. Pozornosť na IKEU nechtiac strhla módna spoločnosť Balenciaga, ktorá predáva najmä dizajnové a nie práve lacné oblečenie.

O čo išlo? Balenciaga uviedla na trh kabelku za 2 145 dolárov, ktorá sa však neuveriteľne podobá na dnes už ikonickú modrú tašku Frakta od IKEY za 99 centov. Táto podobnosť vyvolala vlnu škodoradosti a posmeškov a internet bol takmer okamžite zaplavený rôznymi vtipnými reakciami. Viac info tu.

ikea, daren curtis, blog, marketing

Keďže človek je kreatívny tvor, niekoľko dní po prvých reakciách zaplavili internet ďalšie obrázky, na ktorých boli rôzne kusy oblečenia od čiapky cez peňaženku až po dámsku spodnú bielizeň vytvorené práve z modrej tašky Frakta.

https://www.instagram.com/p/BTob4gMgaRs/?taken-by=signeralkov

IKEA sa dnes považuje za predajcu jednoduchého, ale účelného a lacného nábytku pre široké masy. Tým, že IKEU veľká časť populácie vníma ako Love brand, sú jej reklamné aktivity vždy ostro sledované a vždy majú virálny potenciál. Do IKEY sa dnes nechodí len nakupovať nábytok, ale povedzme si to na rovinu, sčasti aj tráviť voľný čas. A zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa tento pozicioning mal zmeniť.