Go Big or Go Home. Presne túto vetu si pri marketingovej stratégii značky GoPro nemusíte hovoriť dvakrát. Ak si myslíte, že GoPro je iba značka hi-tech kamier, máte len polovičnú pravdu. Dôležitejšie totiž je, že GoPro je platforma alebo nástroj pre ľudí, ktorí sa chcú baviť a užívať si život, a tiež pre ľudí, ktorí sa radi pozerajú. Značke GoPro sa podarilo niečo, čo sa v marketingu len tak nevidí, a práve o tom je tento článok.

Celé sa to začína produktom

Ak je produkt kvalitný, máte na čom stavať. GoPro je výrobca vysokokvalitných kamier pre amatérov aj profesionálov. Spoločnosť založil Nick Woodman v roku 2002 krátko po tom, ako sa vrátil z dovolenky v Austrálii, kam sa vybral surfovať, ale nebol schopný nájsť zariadenie, ktorým by si mohol zachytiť svoje surferské zážitky. V roku 2004 už bola na svete prvá kamera, model #001. Dnes sú už dostupné viaceré vylepšené modely, ako GoPro Hero, GoPro Hero Silver Edition či GoPro Hero Black. K produktu, ktorý sa ľahko ovláda, točí perfektné videá a vydrží aj v náročných podmienkach, máte, samozrejme, dostupnú mobilnú aplikáciu a video editing software.

Nick-Woodman-GoPro

Brand s komunikáciou postavenou na používateľoch

Značka si už vo svojich počiatkoch vyskúšala niekoľko komunikačných a reklamných kanálov a po nejakom čase prišla na jednu dôležitú vec: Najlepší spôsob, ako propagovať svoj produkt a značku, je cez video content. A práve na tom postavila celú svoju stratégiu. Dnes patrí značka GoPro k úplnej špičke v oblasti User Generated Contentu (UGC), inak povedané, je to TOPka v promovaní brandu a produktov samotnými používateľmi. Podarilo sa jej premeniť zákazníkov na fanúšikov, ktorí sú k značke lojálni. Čísla a fakty hovoria za všetko:

1. Každý deň sa na YouTube uploadne viac ako 6-tisíc videí s GoPro označením alebo hashtagom.

2. Viac ako 4 milióny subscribers na YouTube, GoPro patrí tretia priečka spomedzi YouTubových lídrov, pred ním sú Playstation a Redbull.

3. Zákazníci a fanúšikovia propagujú značku sami. Každým pozretým videom sa zvyšuje zásah komunikácie, čo má dokázaný priamy vplyv na predaj.

Screenshot_11

User generated content (UGC)

Aby sme sa mohli GoPro content stratégiou inšpirovať, pozrime sa bližšie na to, v čom tkvie podstata toho, že to naozaj funguje. Prvým bodom, ktorý klape, je správna distribúcia a propagácia tých najlepších videí. Videá totiž nepostujú a nepromujú iba reálni useri, ale GoPro spolupracuje aj s množstvami športovcov, muzikantov či artistov a kupuje od nich práva komunikovať a propagovať ich natočený obsah. Inak povedané, všetko top zaujímavé a inšpiratívne propaguje pod vlastným vedením a šíri tak message, že každý môže zažiť niečo neobyčajné na základe vlastnej skúsenosti.

Kooperácia s vrcholovými osobnosťami

GoPro spolupracuje a podporuje viac ako 130 svetovo uznávaných umelcov, športovcov či atlétov. Od klasického hokeja, skejtbordu či snoubordu až po lezenie a extrémne športy. Tým, že ich podporuje a získava si ich priazeň, má o kvalitný, a hlavne rôznorodý obsah postarané.

Partnerstvá s top destináciami

Ďalším spoločným menovateľom GoPro a bežných používateľov je cestovanie. Práve preto značka spolupracuje s niektorými poprednými hotelmi v zaujímavých turistických destináciách. Jednou zo spoluprác je napríklad spolupráca GoPro a siete hotelov Marriott. V nich vám jednoducho zapožičajú GoPro kameru, aby ste si mohli zvečniť vaše dobrodružstvo.

Simple user experience

Ak chcete, aby vaši fanúšikovia generovali content za vás, musíte to pre nich urobiť čo najjednoduchšie. A práve to sa GoPro podarilo na jednotku. Zoberte si, že existuje množstvo ďalších značiek v rovnakom segmente, ale nikomu sa nedarí tak ako im. Žiadny z nich nevytvoril content marketingovú platformu, ktorá by fanúšikov challengovala zdieľať to, čo zažili a spájať ich zážitky priamo s produktom. Využívajú napríklad tento hashtag #GoPro pri všetkých postnutých videách, majú samostatnú microsite, na ktorej sa sumarizujú všetky user generated videá, a v neposlednom rade majú microsite, ktorá vysvetľuje, ako to celé funguje a ako uploadovať videá.

Poďme si však povedať, čo si z toho celého môžete zobrať vy

  1. GoPro stavil na kvalitný produkt, ktorý keď dal do rúk ľuďom, vedel, že bude mať pozitívny feedback.
  2. Pochopenie vášho brandu a cieľovej skupiny je dôležité. Ak sa chcete vydať cestou User Generated Contentu, mali by ste presne vedieť, o čom váš produkt a značka sú. Ciele avízia. Všetko musí byť jasné aj vašim zamestnancom a následne používateľom, ktorí dostanú produkt do rúk.
  3. Vytvoriť si vzťah s cieľovkou. Ak chcete, aby používatelia generovali content a propagovali váš produkt za vás, hovorili o vás v tom najlepšom svetle a nasledovali vás, je potrebné si s nimi vytvoriť vzťah.
  4. Podporujte dobré veci, vráti sa vám to. Tým, že podporíte niekoho kvalitného v tom, čo robí, bude to mať priamy vplyv na jeho okolie a stane sa z neho ambasádor vašej značky číslo 1.
  5. Faktom je, že mať publikum, ktoré marketuje produkt za vás, má obrovský biznisový potenciál. Stačí ho v tom podporovať, odmeňovať či motivovať a rozvíjať to, čo začalo. Nebojte sa vytvoriť súťaž, kde sa bude vaša cieľovka fotiť, vytvárať videá a podobne.

Na záver ešte jedno GoPro inšpiratívne video o tom, ako to celé vidia ľudia z GoPro a aká bola ich cesta na vrchol. Ak si chcete pohovoriť o vašej Go Big or home stratégii, sme tu pre vás.