Minulý týždeň sa v metropole východného Slovenska – Košiciach konal úplne prvý ročník konferencie o dizajne Eastern Design Conference. Keďže ma tento event zaujal, bol som sa tam pozrieť a načerpať inšpiráciu. Výrok o tom, že na východe nič nie je, môžem s kľudným svedomím vyvrátiť. Naozaj sa bolo na čo pozerať. Veď čítajte ďalej.
V prvom rade by som rád pochválil organizátorov. Event mal už od začiatku peknú a modernú identitu, ktorá sa niesla celou konferenciu. Zrenovovaný industriálny priestor košickej Tabačky bol pre túto udalosť veľmi príjemný a aj kapacitne optimálne obsadený. Plánovaný timing prednášok a prestávok bol na moje počudovanie takmer presný, čo nie je na eventoch tohto typu zvyklosťou. Potešil aj celodenný catering s obedmi aj pre vegeteriánov. Zaujímavosťou, čo som odpozoroval počas týchto dvoch dní, bola účasť poslucháčov, z ktorých zhruba 70 % bolo oblečených v čiernom. Keďže je to ale naša základná firemná farba, cítil som sa ako medzi vlastnými. 😉 V neposlednom rade treba pochváliť aj výber speakrov a celkové vyskladanie line-upu.
PRVÝ DEŇ
LIV SIDDALL O ROUGH TRADE
Konferenciu začínala Liv Siddall z UK. V jej prednáške o hudobnom magazíne Rough Trade hovorila o skúsenostiach a zážitkoch s jeho každomesačnou prípravou s minimálnym (alebo skôr žiadnym) budgetom. Zaujímavo a s entuziazmom odprezentované, ako sa všetko dá, keď sa chce. Páčilo sa mi, ako ju prekvapil moment, keď boli konečne na tvorbu mesačníka vyčlenené financie, ktorými mohla pokryť aspoň základné odmeny pre fotografov či ostatných zainteresovaných.
MARTIN BAJANÍK A YEME
Prednášku uviedol Ján Turinič, ktorý rozpovedal príbeh o tom, ako sa dostal od pomocníka v bistre po hlavného pekára v Yeme. Opísal, akým spôsobom pristupujú k výberu kvalitných lokálnych surovín a akým spôsobom prebieha výroba od miesenia až po chrumkavý chlebík. Pečivo z pece na drevo bolo pri spustení prvej prevádzky plnochutných potravín tak obľúbené, že ráno po otvorení sa každý deň minulo takmer okamžite.
Zdroj: www.yeme.sk
Spolu s Martinom Bajaníkom pomáhali rozbiehať koncept potravín Yeme od samého začiatku. Dovolím si tvrdiť, že Martin patrí na Slovensku ku špičke dizajnérov, ktorí tvoria nielen oku lahodiace, ale aj funkčné veci. Grafický štýl, jazyk, filozofia aj originálne nápady sú naozaj veľmi príjemne spracované a komunikačný koncept tak posúva tieto potraviny na úplne iný level. Martin konštatoval, že nepracuje klasickým reklamným spôsobom. Každé zadanie a formát, ktorý je potrebné spracovať, nie je robený podľa nejakého manuálu, ale absolútne na mieru.
Odporúčam pokochať sa a ochutnať prácu týchto dvoch sympaťákov priamo v niektorej z prevádzok. Chalani avizovali dokonca otvorenie 4 pobočky v rámci Bratislavy.
CZECHDESIGN
Ľudia z najčítanejšieho dizajn magazínu v Českej republike nám porozprávali o ich skúsenostiach z organizovania rôznych dizajnérskych súťaží. Páčilo sa mi intro s najobľúbenejším dizajnom pražských električiek, kde s drvivou väčšinou hlasov vyhral pôvodný dizajn prvej električky Tatra T3, ktoré bežne stretávame aj v Bratislave a Košiciach.
Ako postreh z organizácie súťaží potvrdili tézu, že všetci v Československu sú experti na dizajn a vedia sa erudovane vyjadriť, ako by sa dané zadanie dalo spraviť lepšie alebo lacnejšie. Podobný pocit mám aj pri iných udalostiach, napríklad obľúbené Majstrovstvá sveta v hokeji, kedy sa z každého Čecha a Slováka stáva samozvaný expert na hokej.
Aby som spomenul aj práce, na ktorých sa podieľali, tak sú to napríklad súťaž ako logo pre Národnú galériu v Prahe či Young Package. Na záver ich prednášky vypichli, že kvalitne zorganizovaná súťaž môže byť pre všetky zúčastnené strany naozajstným prínosom aj napriek väčšej finančnej a časovej náročnosti. Veď kvalitný dizajn nie je len nejaký krátkodobý módny výstrelok, ale investícia do budúcnosti.
DAVID GAUQUELIN
Bývalý dizajnér Booom a Prezi si položil základnú rečnícku otázku „Prečo som dizajnérom?“ a následne nám priniesol zaujímavé odpovede. Navrhovať pekné a cool veci je síce super, ale zároveň by mali zabezpečiť určitý progres danému produktu, projektu, firme či dokonca ľudstvu. Odporučil dizajnérom prevziať vysokú sociálnu zodpovednosť ako súčasť svojho povolania, rovnako ako ovládanie rôznych programov a umeleckých techník. Ako sám hovorí, rád sa pri tvorbe drží 3 základných pravidiel:
1. Put people first
Dizajnéri by mali pri svojich návrhoch brať do úvahy, že to čo navrhujú, nerobia pre pekne spracované portfólio, ale hlavne pre ľudí.
2. Reduce enviromental impact
Netreba zabudnúť na to, že všetko čo na tejto planéte robíme, má nejaký dopad na životné prostredie. Dizajn nie je výnimkou, a preto treba myslieť aj na to, akú Zem odovzdáme budúcim generáciám. Pretože to, čo navrhneme dnes, môže ovplyvniť budúcnosť a prostredie našich vnukov.
3. Respect human diversity
Myslím, že k tomuto bodu sa netreba špeciálne vyjadrovať. Ak budeme naozaj rešpektovať každé jedno slovo tohto pravidla, bude svet oveľa krajší. Peace 😉
STUDIO MARVIL A TON
Zakladatelia Studio Marvil pôvodne začínali ako študenti medicíny. Dnes však neliečia ľudí, ale značky. To predviedli aj vo veľmi peknej prednáške o spolupráci s českou nábytkárskou legendou TON. Prístup k redizajnu celého komunikačného konceptu od katalógov cez showroomy, krabice až po reklamné vizuály, bol naozaj nevšedný. Pri práci na tomto projekte využili napríklad prostredie, odkiaľ značka pochádza, továreň, kde sa nábytok vyrába, lokálne písmo vizuálne prepojené s ohnutými detailmi produktov, ale aj dizajnérov jednotlivých setov.
Dnes je aj vďaka tejto spolupráci TON značkou, ktorá je jednoducho identifikovateľná aj bez toho, aby ste videli logo spoločnosti.
STUDIO FEIXEN
Koniec prvého dňa zavŕšili títo dvaja vysmiati a ukecaní týpci zo švajčiarskeho Lucerne. Predstavenie ich prác by sa dalo sumarizovať ako celkom slušná a vtipná stand-up show. Ukázali nám práce pre menšie lokálne organizácie, ako aj pre svetovo známe brandy. Prevažnú časť ich portfólia tvoria postery, ktoré podľa potreby dopĺňajú efektnými a premyslenými animáciami. Vo svojich prácach využívajú hlavne silnú typografiu, geometrické prvky a fotografiu, ktoré pomocou definovania jasných ale premyslených pravidiel rozanimujú tak, že v ktoromkoľvek momente vyzerá zastavená animácia ako dokonalý vizuál. Veď posúďte sami a pozrite si ich web stránku www.studiofeixen.ch
DRUHÝ DEŇ
ERIK SIKORA – DŽUMELEC
Aj keď som bol pôvodne skeptický, tak sobota nemohla začať lepšie než vystúpením Džumelca. Boli to veľmi vtipne spracované a odprezentované dizajnové postrehy rôzneho charakteru z Košíc a okolia popretkávané autorskými pesničkami s podobnou tématikou. Naozajstný džumelecký zážitok. Myslím, že nebudem klamať ak poviem, že to bolo najvtipnejšie vystúpenie celej konferencie. Mňa najviac pobavil jeho pohľad na novodobé digitálne spracovanie Cyrila a Metoda v Dóme svätej Alžbety. Úprimne ľutujem všetkých zahraničných poslucháčov, ktorí nemali šancu úplne precítiť túto prednášku, vzhľadom na nepreložiteľnosť niektorých slovenských a východniarskych výrazov. Myslím, že ak by mal Erik nejaký pravidelný vlog, stal by sa veľmi populárnym nielen v kruhu dizajnérov.
PETRA DOČEKALOVÁ
Petra nám porozprávala o revitalizácií ručne maľovaných skriptových písiem z minulosti, ktoré sa využívali na označovanie rôznych obchodných prevádzok. Ich moderné spracovanie (aj s použitím graffiti fixiek) v súčasnosti využíva pri tvorbe identít kaviarní a iných gastro prevádzok. Zároveň pôsobí v Briefcase Type Foundry a spolupracuje na digitalizácií českých písiem pre TYPO9010 . Veľmi príjemným bonusom bol typografický workshop počas obednajšej prestávky.
JAN FRANCISZEK CIEŚLAK
Jan nám predstavil jeho veľmi záslužnú prácu pre vizuálnu budúcnosť Varšavy. Spolu s ďalšími kolegami vytvorili manuál na reguláciu vizuálneho smogu spôsobeného nekvalitným a neprofesionálnym spracovaním sign-makingu (označenie prevádzok a budov rôznymi spôsobmi ako tabule, plachty, totemy, logá…) Jeho používaním a rešpektovaním by sa mohlo stať poľské hlavné mesto pilotným projektom a inšpiráciou aj pre ďalšie metropoly či mestá. Držím palce! Veľmi sa mi páčilo jeho vtipné zobrazenie momentu, kedy sa do projektu dostáva dizajnér. Môžem potvrdiť, že je to naozaj častý fenomén. Určite sa z toho dá zobrať ponaučenie bez zbytočného vysvetľovania. Taktiež sa mi páčil jeho edukatívny prístup, že ľudí netreba nútiť, aby používali dobrý dizajn, ale na začiatok ich stačí oboznámiť, čo je to zlý dizajn. Myslím, že v rámci brandingu urban priestorov to môže mať značný význam.
PETER HAJDIN A LUNTER
Predpokladám, že meno Lunter všetci dobre poznáte. Pokiaľ nie, tak z tejto prednášky ste sa mohli dozvedieť o tom, ako sa z poctivého podnikateľa stal župan Banskobystrického samosprávneho kraja. Peter a Ondrej nám čiastočne odhalili každý krok politickej kampane od otázky, či vôbec kandidovať, cez zháňanie finančných prostriedkov, tvorbu vizuálov v jednotlivých fázach až po výhru a ďalšie kroky, ktoré v súvislosti s kampaňou prebehli. Páčila sa mi priamosť, jednoduchosť a úprimnosť ich vystúpenia, po ktorom museli čeliť ešte množstvu rôznych otázok. Neuveriteľná podpora, dobre zvolená stratégia, nečakané zápletky ale aj ostatné aspekty tejto efektívnej kampane dali obom spíkrom výborný materiál na vytvorenie skutočne zaujímavej prípadovej štúdie, ktorá môže inšpirovať nielen dizajnérov, ale aj tých viac politicky zaangažovaných.
LARS HARMSEN
Lars nám porozprával o jeho skúsenostiach a zážitkoch z ciest po svete, kde žil, pracoval alebo čerpal inšpiráciu. Počas toho stretával množstvo zaujímavých ľudí z rôznych oborov, s ktorými mal možnosť pracovať. Okrajovo spomenul aj akým spôsobom vznikali niektoré obálky magazínu Slanted či nepríjemnú žalobu od prémiovej značky džínsov, ktorej musel čeliť.
Po konferencii sa konala samozrejme after party, ktorej som sa, bohužiaľ, nemohol zúčastniť. Verím, že bola minimálne tak kvalitná ako všetky vystúpenia. Aby som nezabudol, obidva dni nás programom sprevádzal Oliver Klimpel, ktorý mal trefné otázky a dokázal spíkrov občas pekne zapotiť. Jedinou nevýhodou bolo moderovanie v angličtine, ktoré mohlo byť vnímané v určitých momentoch negatívne. Hlavne ak sa jednalo o slovenského spíkra, ktorý musel odpovedať prevažne slovenskému publiku v angličtine. Organizátori však mysleli naozaj na všetko, takže bolo k dispozícií aj tlmočenie cez slúchadlá.
Prvý ročník Eastern Design Conference hodnotím ako veľmi vydarený event s výborným obsadením, organizáciou a pozitívnou náladou počas celej doby trvania. Držím palce a verím, že sa to tak dobre podarí spraviť aj o rok. Už teraz sa teším a odporúčam väčšiu účasť aj západniarom. Inšpirácie nie je nikdy dosť 😉
Zdroj fotografií: facebook.com/easterndesignconf/photos