Je jedno, či podnikáte v menšom biznise, startupe, reštaurácii, alebo pracujete v reklame či nejakej väčšej korporácii. Stretávate a rozprávate sa s nimi každý deň. Áno, reč je o lídroch, šéfoch, CEOs, nadriadených, manažéroch či mentoroch. Aké sú kľúčové vlastnosti lídrov okolo nás, ľudí, ktorých sa oplatí poslúchnuť, prísť si k nim po radu a vziať si ju aj k srdcu? V tomto článku vám predstavíme šesť čŕt, ktoré by mal mať dobrý a prirodzený líder. Nájdete sa v nich aj vy?
1. Dobré rozhodnutia, za ktorými si líder stojí
Dlhšie sme rozmýšľali, ktorý zo šiestich bodov postaviť na pomyselné prvé miesto. Vybrali sme práve správne rozhodovanie, tiež nazývané aj decision making. Tento bod je zároveň jeden z najnáročnejších, lebo za rozhodnutia, ktoré líder urobí, musí niesť aj patričnú zodpovednosť. „Pilotovanie“ spoločnosti je dôležité robiť premyslene. Podstatné je vypočuť si názory iných ľudí k danej problematike a následne sa rozhodnúť podľa svojho najlepšieho úsudku. Správny líder berie na seba bremeno, že sa nerozhodne správne, prípadne, že jeho rozhodnutie druhí ľudia nepochopia. Ak sa však raz rozhodne, vôbec nerieši, či si niekto myslí, že sa mýli, lebo vie, že svoje rozhodnutie už urobil. Stojí si za ním a vie si ho aj patrične obhájiť, čím vzbudzuje rešpekt.
2. Správne čítať ľudí a situáciu
Určite ste sa stretli s manažérom, ktorý jednoducho nemal čuch na ľudí. Nevedel sa vynájsť v určitých situáciách a nevedel ani to, kedy prestať tlačiť na pílu. Čuch na ľudí, ľudské správanie a predvídanie… to všetko vás naučia iba dlhoročné skúsenosti. Prípadne niektorí majú na to prirodzený talent, niečo ako šiesty zmysel. Vedieť odhadnúť človeka, ktorý príde na pohovor, a pokúsiť sa v ňom odhaliť to, čo by mohlo byť pre spoločnosť prínosom, je pre vývoj firmy veľmi dôležité. Isteže, veľkú mieru zohrávajú skúsenosti a životopis uchádzača, avšak dôležitá je aj zložka, ktorú musia líder alebo zodpovedný manažér posúdiť nielen mechanicky, ale aj ľudsky.
3. Minimalizovať prázdne sľuby a slová
Pri minimalizovaní prázdnych sľubov nehovoríme iba o sľuboch klientom, ale začneme rovno vo firemnom prostredí. Naozaj kvalitný líder nesľubuje nič, čo nedokáže splniť. Inak povedané, dáva si veľký pozor na to, čo a za akých okolností sľúbi. Nedodržaním svojho slova totiž stráca dôveru a kredit u svojich zamestnancov.
Ak už musí sľúbiť niečo, o čom si nie je istý, vopred upozorní, že ide iba o orientačný dátum dodania, indikatívnu cenovú ponuku alebo že prijatie nového kolegu vidí reálne až o niekoľko mesiacov. Samozrejme, rovnaké pravidlá platia aj pri sľuboch zákazníkom či klientom.
4. Vyrovnaný jedinec s reálnymi cieľmi
Líder by mal byť vyrovnaný a vyzretý človek, ktorý by mal zosobňovať stabilitu firmy. Ciele, ktoré pre firmu naplánuje a ktorých sa bude držať, by mali stáť na pevných základoch. Nehovoríme, že by nemali byť ambiciózne, ale nikdy nie nereálne. Mať reálnu predstavu o výsledku a zároveň pláne, ako daný cieľ dosiahnuť, je v súčasnosti kľúčové. Správny líder dokáže určiť ciele a priority nielen sebe, ale aj ostatným zamestnancom. Vízie sú, naopak, priestor na „uletenie“ a rozpovedanie príbehu o tom, čo s firmou zamýšľa v dlhodobom meradle. O víziách bol aj piaty diel nášho videoblogu.
5. Prototyp produktivity a správneho naladenia
Líder by mal mať jednoducho dobrú náladu a nemal by štekať na ľudí. Množstvo lídrov si neuvedomuje, aké je podstatné naladenie, s akým pristupujú k denným úlohám či mítingom. Nálada lídra určuje pracovnú atmosféru, ktorá definuje firmu ako takú. Ak nie je preňho práca prácou, ale poslaním, ak bude chodiť do officu pravidelne dobre naladený a plný energie, všetkým v jeho blízkosti sa bude pracovať lepšie a budú sa na prácu s ním tešiť. Na druhej strane sa produktívny líder nebojí zaťať zuby a zabojovať, čím je vzorom pre mnohých kolegov. Je úžasné, ako si líder dokáže vybudovať rešpekt pred zamestnancami svojou odbornosťou v danej problematike a bystrým uvažovaním. Usilovná práca, profesionalita a výsledky ho dostávajú na pomyselný prototyp zamestnanca či manažéra firmy.
6. Dôvera vo svojich ľudí a správna štruktúra
Záverečný bod je dôvera. Množstvo šéfov či lídrov má tendenciu neveriť svojim kolegom a ich výstupom. Nemyslíme si, že toto je cesta. Je nutné odovzdať dôveru a tiež kompetencie svojim ľuďom a taktiež im to povedať. „Ja ti verím, dôverujem tvojmu úsudku a som presvedčený, že to urobíš správne a najlepšie, ako vieš.“ Ten pocit, keď môže CEO veriť svojim ľuďom a zobrať si mesiac dovolenku, lebo nepochybuje o tom, že všetko šliape ako hodinky, je na nezaplatenie. Vtedy líder vie, že urobil v rámci svojho tímu dobrú prácu. S tým súvisí aj prepracovaná organizačná štruktúra firmy a nastavenie procesov, ktoré fungujú aj bez jeho prítomnosti.
Toto bolo šesť bodov, ktoré podľa nás odlišujú výnimočných a inšpiratívnych lídrov od sivého priemeru. Uvedomujeme si, že líderstvo či správne manažovanie ľudí je hotová veda, a preto sa nedá do jedného článku zahrnúť všetko. Aké sú podľa vás ďalšie cenné vlastnosti, pre ktoré stojí za to inšpiratívnych lídrov nasledovať? Budeme radi, ak nám napíšete do komentára pod článkom.