Svet online marketingu je doslova hyperaktívny organizmus a zaznamenáva neustále zmeny. Ako bude asi vyzerať rok 2018? Vybrali sme šesť tém, ktoré podľa nás ovplyvnia online marketing v roku 2018 a budú udávať smer, akým sa online reklama bude uberať.

Chatboty

Chatboty už nie sú nešikovné a neohrabané softvérové roboty, ktoré mali obmedzenú slovnú zásobu a pri zložitejšej komunikácii zlyhávali. Dnes už vedia odpovedať na Messengeri alebo na integrovanej webovej komunikačnej platforme (staré známe vyskakovacie okienko „môžem vám poradiť?“). Poskytujú základné informácie o produktoch, vybavia reklamácie a dohľadajú produkty za vás. Ak napríklad neviete presné parametre produktu, chatbot vám do správy pošle tri najrelevantnejšie produkty. A, samozrejme, vedia toho omnoho viac, vďaka „machine learningu“ sa neustále zdokonaľujú. Dnes sa vám už môže pokojne stať, že nerozoznáte, kedy komunikujete s človekom a kedy s chatbotom.

chatboty

Rozšírená realita

Čoraz dostupnejšia rozšírená realita v mobilných zariadeniach znamená pre marketérov nový formát, ako osloviť potenciálneho zákazníka. Je to rýchly, ľahký a interaktívny spôsob, ako komunikovať s cieľovou skupinou.

rozšírená realita

Čoraz väčšie a bezrámikové displeje umožňujú využívať rozšírenú realitu viacerými spôsobmi. Pripomeňme si napríklad poslednú novinku z dielne Snapchatu, a to Bitmoji postavičky prenesené do reálneho sveta. Za zmienku stojí aj interaktívny katalóg IKEA, kde si cez smartfón môžete vložiť kus nábytku, ktorý si chcete kúpiť, a tak zistíte, či sa vám daný kus naozaj hodí, alebo nie.

Možností, ako využiť rozšírenú realitu, je skutočne veľa a zlepšujúca sa technológia spolu s rozširujúcou sa paletou vhodných zariadení tak vytvára výborné prostredie, ako využiť tento formát aj v roku 2018.

Boj s adblock softvérmi

Počas posledných dvoch rokov stúpol počet používateľov reklamy blokujúcich programov o 30 % (zdroj: http://www.businessinsider.de), čo pre inzerentov predstavuje problém, s ktorým sa dá len ťažko bojovať. Trend inštalácie adblockerov do prehliadačov rastie aj napriek snahám majiteľov webov proti tomu bojovať rôznymi pop-up oknami s prosbami či s vysvetleniami (napr. sme.sk upozorňuje návštevníka webu, keď má zapnuté blokovanie reklamy). Niektoré weby pri detekcii takéhoto softvéru svoj obsah neukážu vôbec, ale zobrazia ho až po pozastavení alebo vypnutí blokovania reklamy pre daný web. Google a Facebook údajne pracujú na novej reklamnej platforme, ktorá dokáže obísť reklamu blokujúci softvér. Otázkou však i naďalej zostáva, prečo sú tieto softvéry také populárne.

Umelá inteligencia a behaviorálny marketing

V roku 2017 rôzne marketingové platformy zbierali a ukladali informácie, ako napríklad vzorce vyhľadávania o tom, ako boli sledované stránky používané. Pomocou týchto informácií sa potom skladali kampane „na mieru“ pre danú cieľovú skupinu.

V roku 2018 sa bude tento proces výraznejšie automatizovať, čo znamená, že zber dát, ich vyhodnocovanie a nastavovanie kampane bude stále častejšie vykonávať umelá inteligencia. Zákazníci sú lojálnejší, ak im ukazujete, čo reálne chcú a nie všeobecné ponuky posielané a cielené na veľké segmenty. Využitím umelej inteligencie sa skráti vyhodnocovací čas, a samotné kampane tak budú pružnejšie a efektívnejšie.

umelá inteligencia

Európska ochrana osobných údajov alebo čo skutočne prinesie GDPR

Ochranu osobných údajov určite neberieme ako trend, ale ako nevyhnutnosť. Už v máji tohto roka však vstúpi do platnosti nová regulácia GDPR z dielne Európskej únie.

Táto regulácia bude mať veľký vplyv na niektoré typy kampaní a na spôsob, ako sa získavajú osobné údaje. Získavanie Leadov bude o niečo zložitejšie, pribudnú začiarkavacie políčka na weboch.

GDPR

GDPR sa netreba báť. V skutočnosti môže len pomôcť a za tú trochu námahy navyše to iste stojí. V podstate už dávnejšie veľa slovenských firiem či inzerentov funguje viac-menej podľa zásad GDPR, a to bez väčších problémov. Tento rok tak však bude musieť fungovať každý, kto pracuje s osobnými dátami, posiela newslettery alebo len organizuje online súťaže na sociálnych sieťach.

Online marketing sa dynamicky mení a niekedy nie je jednoduché ostať v kontakte s novinkami. U nás v daren&curtis novinky pozorne sledujeme a vždy ich aj zapracovávame do kampaní našich klientov. Ak chcete byť v online trendy, pokojne nás kontaktujte.