Zo všetkých strán na nás v súčasnosti doliehajú rady a tipy, ako čo pri marketingu robiť. Dnes však tému málinko otočíme a povieme vám, naopak, o piatich mýtoch, ktorým by ste sa mali v marketingu určite vyhnúť.

shutterstock_114318994-700x550

1. Môj produkt je vhodný pre všetkých, cieľovka sú „všetci“ (FALSE)

Toto je jeden zo základných mýtov marketingu, s ktorým sa stretávame dosť často. Položte si otázku, pre koho je váš produkt primárne určený. Naozaj ho budú kupovať „všetci“ a je pre nich niečím výnimočný? Faktom je, že väčšina ľudí váš produkt nepotrebuje alebo je pre ňu príliš drahý a podobne. Práve preto je potrebné zamerať sa na určitú skupinu ľudí, pre ktorú môže byť váš produkt zaujímavý. Napríklad aj drahší, ale kvalitný výrobok je často pre niektorých na prvom mieste. Odporúčame vám preto porozmýšľať nad tým, čím by mohol byť práve váš produkt výnimočný a vyšpecifikovať si cieľovú skupinu, prípadne aj určitý segment, v ktorom bude po vašom produkte dopyt.shutterstock_295908548-700x466

2. Sociálne médiá sú najlepšia forma marketingu (FALSE)

Nechápte ma zle. Sociálne médiá sú perfektné na budovanie audience (cieľovej skupiny), ako aj poskytovanie zásahu vašich kampaní/contentu. Ich dosah však už nie je v súčasnosti ani zďaleka taký ako predtým, a už vôbec nie je zadarmo. Nič také ako organický zásah neexistuje a dni bez toho, aby ste za vaše posty platili a zasiahli nimi dosť ľudí, sú dávno preč. Inak povedané, reklama v sociálnych médiách sa tak trochu preceňuje. Tak ako sa mení organický dosah sociálnych médií, aj ľudia sa cítia čoraz častejšie unavení z neustáleho bombardovania reklamou na sociálnych sieťach.

Tiež je vhodné uvedomiť si, čo komunikáciou na sociálnych médiách získavame a aké publikum konkrétnym obsahom oslovujeme. Na Facebooku je publikum relatívne široké, ľudia sem chodia hlavne za zábavou a informáciami, četovať s priateľmi a podobne. LinkedIn je, naopak, viac orientovaný na biznis, pracovné ponuky či podnikateľské aktivity. Twitter, aj napriek zatiaľ nie veľkej obľube na Slovensku, je určený na rýchle novinky či aktuality, s ktorými sa stretávate počas dňa a pre Instagram sú príznačné štýlové fotografie. Vyberajte teda rozumne, ktoré sociálne siete budete pri vašej komunikácií využívať.shutterstock_322192988-700x427

3. Do e-mailovej databázy zapíšte všetkých ľudí/zákazníkov, ktorých stretnete (FALSE)

Toto je ďalší mýtus. Ak ste stále presvedčení, že môžete pridať vašich zákazníkov do e-mailovej databázy bez toho, aby sa registrovali oni sami, ste na omyle. Z dlhodobého hľadiska to totiž nebude fungovať a nie je to správny prístup k e-mail marketingu.

Vo vašej e-mailovej databáze by mali byť iba ľudia, ktorí sa rozhodli zapísať sa do vášho newslettra. Tí, ktorí vám poskytli e-mailovú adresu, na ktorú im budete pravidelne posielať, čo uznáte za vhodné.

Ak ste ich do databázy zapísali umelo, je veľká šanca, že tento krok budú vnímať negatívne a už u vás tak skoro nenakúpia alebo stratíte ich dôveru. Inak povedané, tieto praktiky nijako neprospejú vášmu biznisu. Nepotrebujete totiž veľkú, ale skôr kvalitnú e-mailovú databázu ľudí. A posledný hint pre tých, ktorí si myslia, že e-mailovú databázu nevyužijú, a preto ju jednoducho nemusia zbierať. Je to omyl. Keď ju budete chcieť jedného dňa využiť, budete si vyčítať, že ste e-maily od svojich zákazníkov nezačali získavať od úplného začiatku.shutterstock_349534082-700x540

4. Predávajte aj ľuďom, ktorí nemajú záujem (FALSE)

Inak povedané, prestaňte tlačiť na pílu.

Všetci poznáme otravných telefonistov, ktorí nám niečo ponúkajú a potrebujú presne tri minúty na to, aby nám vysvetlili, ako sa nám zídu bambusové ponožky, žiletky či najnovší mixér. A niečo podobné sa deje aj v online marketingu. Aj online je miesto, kde by ste nemali tlačiť na pílu. Mýtus, že by ste sa mali snažiť viac, ak niekto neprejavil dostatočný záujem o váš produkt či službu, je jednoducho nezmysel. Pointa je v tom, že vás na online musia vaši zákazníci najskôr spoznať. A tlačiť na nich za každú cenu sa určite nevypláca. Čo sa ale vypláca, je pracovať s publikom, pomáhať užitočnými informáciami, a budovať si tak reputáciu.shutterstock_163120127-700x468

5. Je dôležité ísť si svojou cestou a nepýtať sa druhých (FALSE)

Je jedno, či vediete reštauráciu, vyvíjate softvér, píšete blogy alebo predávate zeleninu na trhu. Interakcia s publikom a spätná väzba by mala byť pre vás vždy na prvom mieste. Nemáte na webe zapnuté komentáre pod článkami? Zapnite si ich. Chýba vám feedback na nový produkt od reálnej cieľovky? Opýtajte sa jej, a to ešte dnes! Byť otvorený novým názorom, pohľadom či vylepšeniam sa vždy vyplatí. Iste, treba mať svojský štýl a identitu brandu, ktorý zastupujete, ale ak sa dá niečo vylepšiť, tak neváhajte a svojich zákazníkov počúvajte.

Verím, že vám náš článok pomohol zorientovať sa v základných mýtoch v marketingu. Napadajú vám ešte nejaké, o ktorých tu dnes nebola reč? Napíšte nám a podeľte sa o ne s nami. Budeme veľmi radi!